
Vôňa sviežosti... alebo zatuchnutý odér?
Klimatizácia v aute by mala spríjemniť jazdu, najmä počas horúcich dní. No čo robiť, ak po jej zapnutí nejde z výduchov len chladný vzduch, ale aj nepríjemný zápach? Mnohí vodiči to ignorujú, iní sa to snažia prekryť osviežovačom vzduchu. Pravda je však taká, že zápach môže znamenať problém. A nie len technický.
Nejde totiž len o diskomfort, ale často aj o varovný signál, že v systéme niečo nie je v poriadku. V niektorých prípadoch dokonca ide o riziko pre zdravie.
Prečo klimatizácia smrdí? Najčastejšie príčiny
Vlhký výparník = ideálne miesto pre baktérie
Vo vnútri klimatizačného systému sa nachádza výparník – zariadenie, ktoré ochladzuje vzduch. Počas prevádzky sa na ňom zráža vlhkosť. Ak sa klimatizácia vypne spolu s motorom, výparník nestihne vyschnúť. Vlhké a teplé prostredie je ideálne pre tvorbu plesní, baktérií a húb. A odtiaľ už je len krok k tomu, aby sa zápach dostal do interiéru.
Zanesený kabínový (peľový) filter
Filter zachytáva nečistoty, prach, peľ... Ak ho dlhšie nemeníte, stáva sa živnou pôdou pre mikroorganizmy. Navyše znižuje prúdenie vzduchu, čo celý systém zaťažuje. Výmena filtra je jednoduchý a účinný krok, ktorý vie odstrániť nielen zápach, ale aj zlepšiť výkon klimatizácie.
Upchaté odvodňovacie potrubie
Klimatizácia produkuje vodu – kondenzát. Ten by mal cez potrubie odtekať von. Ak je potrubie upchaté, voda stojí vo vnútri systému a vytvára vlhkosť, ktorá opäť podporuje tvorbu plesní. V niektorých prípadoch si to všimnete aj podľa toho, že vám začne vlhnúť podlaha v aute.
Zvyšky lístia alebo hmyzu v sacom priestore
Pod čelným sklom sa nachádza prívod vzduchu do interiéru. Ak sa tam hromadí lístie alebo iné organické zvyšky, časom začnú hniť – a ten pach si určite nepomýlite s lesnou vôňou. Stačí občas otvoriť kapotu a z tejto oblasti lístie povysávať.
Zriedkavé používanie klimatizácie
Ak klimatizáciu zapínate len v lete, zvyšujete riziko, že sa vo vnútri nahromadí vlhkosť. Výparník nestíha vyschnúť a mikroorganizmy sa množia. Riešenie? Púšťajte klimatizáciu aspoň raz za čas aj počas chladnejších mesiacov.
Zápach v aute nie je len o nepohodlí – môže byť aj zdravotným rizikom
Zanedbaná klimatizácia môže spôsobiť podráždenie dýchacích ciest, bolesti hlavy, kašeľ, ale aj alergické reakcie. Ohrození sú hlavne alergici, deti a starší ľudia. Ak vás po každej jazde bolí hlava, kýchate alebo máte pocit sucha v nose, problém nemusí byť v alergii – ale vo vašom aute.
Ako sa zápachu zbaviť a predchádzať mu?
Kabínový filter vymeňte aspoň raz ročne alebo každých 15 000 km.
Použite dezinfekčné peny alebo spreje, ktoré vyčistia výparník aj ventilačné potrubia.
Doprajte autu ozónové čistenie – efektívne odstráni baktérie a zápachy aj z ťažko dostupných miest.
Pár minút pred koncom jazdy vypnite klimatizáciu, ale nechajte bežať ventilátor. Pomôže to výparník vysušiť.
Dajte klimatizáciu skontrolovať v servise každé 2 roky.
Záver: Klimatizácia má chladiť, nie zapáchať
Zápach z klimatizácie nie je bežná súčasť letnej prevádzky. Je to výstražný signál. Pravidelnou údržbou a jednoduchými návykmi viete predísť nielen zápachu, ale aj zbytočným nákladom či zdravotným problémom.
Udržujte klimatizáciu v dobrej kondícii – oplatí sa to vám, vašim spolujazdcom aj samotnému autu.

Európska únia sa rozhodla konečne zakročiť proti praxi, ktorá roky otravuje trh s ojazdenými autami – stáčaniu kilometrov. Nový balík navrhovaných zmien od Európskej komisie má zjednodušiť kontrolu histórie áut, sprísniť technické prehliadky a zaviesť poriadok do evidencie vozidiel.
Jednoducho povedané – menej priestoru pre podvodníkov a viac istoty pre bežných ľudí, ktorí si chcú kúpiť auto bez nepríjemných prekvapení.
Čo presne sa chystá?
Komisia chce upraviť tri základné oblasti:
– pravidelné technické kontroly,
– evidenciu vozidiel,
– a kontroly úžitkových áut.
Jedným z konkrétnych návrhov je skrátenie intervalu technickej kontroly z dvoch na jeden rok pre vozidlá staršie ako 10 rokov. Do pravidelnej kontroly budú navyše zahrnuté aj elektromobily, ktoré sa zatiaľ často prehliadajú.
No čo je ešte dôležitejšie – chystá sa digitalizácia údajov o vozidlách, vrátane najazdených kilometrov. Cieľom je, aby si ktokoľvek vedel jednoducho overiť kompletnú históriu auta, a to aj cezhranične v rámci celej EÚ. Stáčanie kilometrov sa tak stane takmer nemožným – a hlavne zbytočným.
Slovensko má náskok
Naša krajina na tom nie je vôbec zle. Už od roku 2018 funguje Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), ktorý zhromažďuje informácie o stave najazdených kilometrov a ďalších technických údajoch. Funguje to podobne ako známy belgický Car-Pass – a čo je dôležité, slovenský RPZV je už napojený na výmenu dát medzi krajinami EÚ.
Ako hovorí Róbert Zrubák zo spoločnosti IRIS IDENT, ktorá register prevádzkuje, Slovensko je na novú legislatívu prakticky pripravené. To znamená, že ak sa pravidlá schvália, u nás sa nebude musieť všetko stavať od nuly – základy už máme.
Ako to zmení trh s jazdenkami?
Veľmi jednoducho: transparentnosť. Nové pravidlá by mali zabezpečiť, že údaje o aute sa budú zaznamenávať nielen pri STK a emisnej kontrole, ale aj pri opravách, servisoch či výmenách oleja. Dokonca aj samotní výrobcovia budú musieť poskytnúť údaje o odometri (počítadle kilometrov). Všetko sa bude ukladať do digitálnych databáz, prístupných naprieč celou EÚ.
Podvodníci, ktorí si doteraz bezstarostne „omladzovali“ autá o pár stotisíc kilometrov, budú mať poriadne ťažké časy.
Cieľ: nulové úmrtia na cestách
Tento krok je súčasťou väčšieho plánu EÚ s názvom Vision Zero, ktorého ambíciou je do roku 2050 dosiahnuť nulový počet úmrtí na európskych cestách. K tomu pomôžu bezpečnejšie autá, lepšia infraštruktúra, ale aj férovejšie informácie pri kúpe vozidla.
Čo nás čaká ďalej?
Momentálne je návrh v rukách Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Ak ho schvália, Komisia pripraví konkrétne návody a pravidlá pre jednotlivé členské štáty. Tie si ich potom budú musieť zapracovať do svojich zákonov.
Pre bežného motoristu to znamená jediné – viac istoty pri kúpe jazdeného auta. A pre tých, čo doteraz „točili kilometre“ ako na kolotoči, je to zrejme posledný signál, aby si našli inú živnosť.

Áno, čítaš správne. Nová Audi A6 Sedan je tak aerodynamická, že necháva za sebou aj legendárne Audi R8. A to je stále len elegantný sedan pre manažéra v obleku, nie superšport pre víkendových pretekárov.
Čistý dizajn, čistý odpor (vzduchu)
Audi opäť ukazuje, že aj dizajn vie byť funkčný. Nová A6 v sedane má odpor vzduchu len 0,23 – čo je historicky najlepší údaj zo všetkých spaľovacích áut značky. Teda, žiadna z tvojich obľúbených Audi s výfukom ešte nebola taká "prerezávajúca vzduch" ako táto.
Môžu za to detaily – od elegantnej masky chladiča Singleframe až po dôkladne tvarované otvory pre nasávanie vzduchu. A to nie je len na parádu – napríklad predný spojler v nárazníku znižuje zdvih prednej nápravy, čo oceníš najmä vo vyšších rýchlostiach.
Zadok auta? Pôsobivý. Predĺžený, mierne nahor zaklonený, s presnou grafikou svetiel a svetelným pásom, ktorý dáva sedanu moderný šmrnc. Aj zadný difúzor má svoje aerodynamické opodstatnenie – je to celé viac než len pekné tvary.
foto: audi
Vzduchom plávajúca technológia
Kto chce jazdiť pohodlne, môže si priplatiť za adaptívne vzduchové pruženie. Auto si vie automaticky znížiť svetlú výšku – o 20 mm v bežnom režime, a ešte o ďalších 10 mm v dynamickom. Výsledok? Nižší odpor vzduchu a lepšia stabilita.
Pri vysokých rýchlostiach sa to prejaví aj na spotrebe a jazdnom prejave. A ak máš rád zákruty, určite oceníš aj riadenie všetkých kolies – zadné kolesá pomáhajú pri manévrovaní aj stabilite.
Nie je len pekná – je aj praktická
A6 Sedan dorástla. S dĺžkou 4,99 metra prekonáva predchádzajúcu generáciu o 6 centimetrov, a jej kufor má slušných 492 litrov. Vojdú tam dva veľké kufre vedľa seba – to len tak hociaké "štýlové auto" nezvládne.
Zadné sedadlá sú sklopné v pomere 40:20:40, čo je plus pre tých, čo prevážajú čokoľvek od lyží po detský bicykel. A ak si tech-nadšenec, za príplatok získaš elektrické ovládanie kufra, ktorý sa otvorí jednoduchým mávnutím nohou – svetlo ti presne ukáže, kam „kopnúť“.
foto: audi
Hi-Fi, ktoré nehrá len hlasno, ale aj precízne
Cestovanie v A6 už nie je len o tichu, ale aj o zvuku. Bang & Olufsen do toho dali všetko – v najvyššej výbave máš až 20 reproduktorov, vrátane tých v opierkach hlavy. Okrem totálneho priestorového zvuku to umožňuje presné smerovanie navigačných pokynov či hovorov priamo na vodiča. Trochu ako mať osobného asistenta, ktorý ti šepká do ucha.
Výkon? 685 až 810 wattov, podľa toho, ktorý systém si vyberieš. Takže áno – môžeš si pustiť Vivaldiho alebo techno, a znieť to bude ako v koncertnej sále (alebo na festivale, podľa vkusu).
Motorizácie na každý vkus (a náladu)
Na začiatok Audi ponúka tri motorizácie:
2.0 TDI – 204 koní (nafta)
2.0 TFSI – 204 koní (benzín, bez elektrifikácie)
3.0 TFSI V6 – 367 koní (benzín, mild-hybrid MHEV Plus)
foto: audi
Znie to sľubne – a s tým, že všetky motory sú spojené s lepšou zvukovou izoláciou (o 30 % účinnejšou ako predtým), bude jazda tichšia než kedykoľvek predtým. Pomohli tomu nové tesnenia dverí, aj špeciálne tlmiče hluku v kolesách. Motor a prevodovka sú tiež uložené tak, aby prenášali do kabíny minimum vibrácií.
Záver? Limuzína, ktorá chce byť superšport
Audi A6 Sedan je dôkazom, že aj luxusná limuzína môže konkurovať športiakom – aspoň čo sa techniky a aerodynamiky týka. A pritom stále vie byť komfortná, praktická a elegantná.
Prvé kusy by sa mali k zákazníkom dostať už v lete 2025, a základná cena sa bude točiť okolo 55 000 €. Ale už teraz je jasné, že nová A6 bude patriť medzi najzaujímavejšie sedany roka.

Ak ste doteraz snívali o karavanovej dovolenke, ale narazili ste na limit 3,5 tony a obmedzenia svojho vodičáku, máme pre vás výborné správy. Európska únia sa rozhodla spraviť zásadný krok v ústrety motoristom a milovníkom kempovania.
Novinka z Bruselu: viac slobody pre vodičov s oprávnením skupiny B
Držitelia klasického „béčka“ už možno čoskoro nebudú musieť riešiť dodatočné oprávnenia, ak budú chcieť šoférovať karavany s hmotnosťou do 4,25 tony. EÚ totiž schválila úpravu smernice o vodičských preukazoch, ktorá to umožní – za určitých podmienok.
Výcvik bude, ale každý štát si určí vlastné pravidlá
Aby to však nebolo také jednoduché – niektoré krajiny môžu vyžadovať špeciálne školenie, test alebo oboje. Čo konkrétne bude platiť na Slovensku, zatiaľ známe nie je – závisí to od toho, ako naši zákonodarcovia preberú európsku smernicu.
Karavanovanie pre širšie publikum
Zmena má za cieľ sprístupniť obytné vozidlá širšej skupine ľudí. Už žiadne delenie vodičov podľa toho, kto mal vodičák ešte „po starom“ – zmena je pozitívna najmä pre mladšie generácie, ktoré si urobili vodičák až po roku 1999, kedy už platil limit do 3,5 tony.
Pre ekologickejšie vozidlá platia výnimky
Zaujímavosť: ak ide o vozidlá s alternatívnym pohonom (napr. elektrické obytné autá), vodiči, ktorí majú oprávnenie skupiny B aspoň dva roky, nemusia absolvovať žiadne doplnkové skúšky. Týmto krokom chce EÚ podporiť udržateľnejšie formy cestovania.
Prečo to celé vzniklo?
Jednoducho – karavany sú čoraz populárnejšie a zároveň aj ťažšie. Moderné vybavenie, bezpečnostné prvky, ekologické technológie... to všetko zvyšuje ich hmotnosť. A tak sa mnohí motoristi ocitli v situácii, kedy im už „béčko“ nestačilo.
Kedy to začne platiť?
Presný dátum ešte nie je známy, ale podľa doterajších informácií by členské štáty mali mať po schválení zhruba 2 až 3 roky na to, aby zmenu zapracovali do vlastných zákonov. Digitálny vodičák je plánovaný do roku 2030 – a s ním by mohla prísť aj táto zmena.
Záver
Ak vás láka dobrodružstvo na kolesách, ale doteraz vás brzdil vodičák skupiny B, čoskoro sa vám možno otvoria nové možnosti. Sledujte novinky – a kľudne si už teraz začnite plánovať cestu svojím vysnívaným karavanom.